fbpx

Du er helt sikkert ikke alene om det, for det er et af de mest udbredte nytårsfortsæt: du vil tabe dig. Selvom du går ind til det med stor motivation – for i år skal det være året, hvor du smider de overflødige kilo – så vil du, kort inde i det nye år, alligevel opleve, at motivationen daler, og at det er svært at holde fast i nytårsfortsættet.
Men lad 2019 blive året, hvor nytårsfortsættet bliver en realitet! Her får du 3 tips til, hvordan du beholder motivationen og kommer i mål med vægttabet.

Råd 1: Lad være med at gå ”all in”

Det, som rigtig mange gør, er, at sige til sig selv, at fra 1. januar er det totalt slut med alt ”det usunde” og masser af træning. Altså ingen sukker, alt fedt skåret væk, træning minimum 6 gange om ugen, måske endda starte på en slankekur fra en af de mange livsstilsmagasiner. Lad for Guds skyld være med det. Når du pludselig ændrer hele din dagligdag så drastisk, kører du hurtigt sur i det og mister lynhurtigt motivationen, fordi det faktisk er rigtig hårdt at lægge sit liv så drastisk om og ændre sine vaner så markant.

Tag i stedet små skridt, som du løbende vænner dig til. Hvis du går fra slet ikke at træne, kan du starte med at træne et par gange om ugen. Når det begynder at føles som en vane, kan du gå op til 3 eller 4 ugentlige træninger. Det samme gælder kosten. Start med at skære ned på mængderne af dine måltider, i stedet for kun at sidde og spise grøntsager til aftensmaden. Eller hvis du har en sød tand, så se det som en udtrapning, hvor du hen ad vejen skærer mere og mere ned for indtagelsen af sukker.

Ved at du i mindre steps tager nogle sundere valg for dig selv, vil det ikke føles så hårdt for dig. Når det ikke føles som en kæmpe omvæltning i dit liv, vil du – næsten uden at du bemærker det – lave hele din livsstil om.

Råd 2: Sæt realistiske delmål

Når man har et nytårsfortsæt om at tabe sig, har man ofte også et mål – eksempelvis at tabe sig 10 kilo. Det er godt at have et mål at arbejde sig hen imod, men det er også vigtigt at have nogle delmål på vejen til det endelige mål, og det måske vigtigste er, at de er realistiske.

Grunden til at det er vigtigt, at dine delmål er realistiske, handler om, at kroppen ideelt set helst skal tabe sig cirka 0,5 kilo om ugen ved et vægttab. Ved de kure, hvor du taber 4 kilo på en uge, taber du mere væske og muskelmasse, end du taber fedt.

Har du et mål om at tabe dig 10 kilo, vil de realistiske delmål derfor være, at du taber 0,5 kilo om ugen, hvilket vil svare til, at du har nået dit mål efter 20 uger. Det er ikke mindst håndgribeligt for dig, at kunne følge en plan for dit vægttab, det er også realistisk, og du bliver ikke slået totalt ud, hvis du ikke har nået at tabe de 10 kilo 2 måneder inde i det nye år.

Råd 3: Del det med andre

Når du er alene om et vægttab, kan det være rigtig svært at fastholde motivationen hele vejen gennem et vægttab. Hvis du eksempvis har en samlever, som ikke behøver at tabe sig, kan det være vanskeligt at lægge sine vaner om i forhold til at spise mindre sukker. Eller hvis du har svært ved at få trænet om aftenen, fordi du gerne vil bruge tid med dine børn. Tro mig, ingen lider under at spise mindre sukker eller dyrke mere motion, så gør det til et fælles mål med din samlever eller dine børn at lægge livsstilen om. Du kan også lave det til et fælles projekt med et andet familiemedlem, en ven eller en veninde, som også vil tabe sig. Pointen er, at I kan støtte hinanden, bakke hinanden op og genfinde motivationen sammen, når hvis vægttabet nogle dage kan føles hårdere end andre.

Som mennesker har vi lettere ved at holde et løfte overfor andre end overfor os selv, så find en, du er tæt med, om som til enhver tid kan hjælpe dig op på hesten igen.

Har du et nytårsfortsæt om at tabe dig, men mangler du de rette redskaber i forhold til kost og træning? Som personlig træner kan jeg hjælpe dig med at komme på rette spor og give dig værktøjer og råd om, hvordan du også fastholder motivationen efter januar er ovre. Kontakt mig her på min hjemmeside eller skriv til mig på e-mail berg@wodwithberg.dk.