fbpx

Generelt er vi mennesker ikke særlig vilde med kulde. Og tanken om at skulle træne udenfor om vinteren er nok noget, de fleste ikke ville være særligt vilde med. Men der kan faktisk være en idé i at træne udendørs, når temperaturen siger: KOLDT!

Forbrændingen øges

Vores krop har den funktion, at den konstant forsøger at holde en stabil temperatur (cirka de 37 grader). Når vi træner, og forbrændingen sættes i gang, øges kroptemperaturen, og derfor vil kroppen forsøge at sænke temperaturen. Det er derfor, vi sveder. Men når vi træner i kulde, vil kroppen derimod øge temperaturen for at holde varmen, hvilket den skal bruge forholdsvist meget energi på.
Det er ikke særlig meget, vi øger vores forbrænding ved at træne i kulden, men det giver faktisk ganske god mening, at den øges en smule.
Samtidig vil vi – på grund af kulden – heller ikke have samme tendens til at holde lige så mange pauser i træningen. Af den simple grund, at det simpelthen er for koldt at stå stille. Og jo mindre vi står stille, jo mere forbrænder vi.

Du føler dig mere frisk

Du kender nok følelsen af at være på ferie sydpå. Varmen får dig til at blive sløv, og du orker nærmest ikke at lave andet end at lægge ved poolen. Mange har nok også oplevet, hvor kvalmende det nogle gange kan være at træne hårdt indendørs, fordi man ikke føler, man kan komme af med varmen.
Når du træner udenfor i kulden, vil du føle dig frisk på en helt anden måde, end når du træner inde i stuetemperatur. Den kolde luft vil virke opkvikkende i dit ansigt, og det vil give dig overskuddet til, at du kan presse dig selv en smule ekstra, når du ikke føler, at du er totalt overophedet.

Det er nemmere

Selvom du skal gøre lidt mere ud af at pakke dig ind i træningstøj, der kan hjælpe med at holde dig varm under træningen udendørs, så er det en hel del nemmere end hvis du skulle i træningscentret. Her skal du nemlig først pakke dig ind til at skulle ud i kulden, dernæst skal du fragtes hen til træningscenteret, klæde om til træningstøj, og så den anden vej rundt når du skal hjem igen. Hvis du vælger at træne udenfor i kulden, skal du blot hoppe i træningstøjet, åbne hoveddøren og vupti! Klar til træning.

Husk fornuftig påklædning

Hvis du er blevet helt hug på noget udendørstræning, så kommer der lige lidt tips til din påklædning. På trods af du nok skal få varmen, mens du træner, er det alligevel vigtigt, at man er fornuftigt klædt på. Det gælder især de særligt udsatte steder på kroppen, som normalt er blottet. Husk derfor:

  • Hue eller pandebånd, der dækker ører og pande.
  • Noget der dækker halsen, som du eventuelt også kan tage op over mund, næse og kinder (Her er det selvfølgelig vigtigt, at du stadig kan ånde igennem det).
  • Vanter, gerne arbejdshandsker med “dupper” i håndfladen, så du kan holde ordentligt fast på træningsudstyret.
  • Noget der dækker anklerne, enten i form af helt lange tights eller høje strømper.
  • Undertøj der sidder tæt på kroppen, så din krop har nemmere ved at holde på den varme, den afgiver.