fbpx

Ak ja, vi kender dem nok alle sammen – de dårlige vaner, der har en usund effekt på vores krop. De er mega svære at komme af med, og at komme af med dem er derfor ikke noget man lige gør fra den ene dag til den anden. Så selvom du har et brændende ønske om at komme af med en dårlig, usund vane her og nu, så slå koldt vand i blodet og læs denne selvhjælpsguide til, hvordan du kan komme af med din dårlige, usunde vane.

Du spiser for lidt grøntsager

De fleste af os danskere spiser langt fra nok grøntsager til dagligt. Der kan være mange grunde til det: Nogle bryder sig ikke om smagen, nogle har svært ved at inkorporere dem i sine måltider og så videre. På trods af det, er det rigtig vigtigt at få sine grøntsager hver dag. Grønt indeholder nemlig blandt andet gavnlige ting såsom kostfibre, vitaminer og mineraler, som er vigtige at indtage. Det er ikke for sjov, når Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man spiser 6 stykker frugt og grønt (hvoraf frugt faktisk kun udgør det ene stykke) om dagen.
Hvis du er en af dem, der ikke bryder sig om smagen af grøntsager må du på opdagelse i frugt og grøntafdelingen i supermarkedet. Gå især efter de grøntsager, der er bedst for årstiden, da der er mest smag og kraft i disse. Husk, at man bliver nødt til at smage på noget mange gange, før man vender smagsløgene til det, så det er ikke nok med at afprøve grøntsagerne én eller to gange.
Derudover er der et hav af måder til at tilberede grøntsager på og inkorporere det i maden på, som kan få grøntsager til at smage særdeles anderledes. En af mine favoritter er eksempelvis broccoli-fritter, som får de små grønne duske til at smage helt usundt!
Hvis du er en af dem, som har svært ved at finde på retter med grøntsager, så prøv at tage en lidt anden vinkel på din madlavning. Mange starter nemlig med at planlægge måltidet ud fra først noget kød, så noget tilbehør i form af pasta eller ris, og så har de svært ved at finde ud af, hvilke grøntsager, der lige passer til den ret. Hvis du i stedet starter med at finde ud af, hvilke(n) grøntsag(er), der skal være det bærende element i dit måltid, og så derefter tilføje kød og tilbehør.

Du spiser for meget sukker

Endnu en dårlig og usund vane, som alt for mange af os kender alt for godt. Trangen til noget sødt. Nogle påstår, at man kan være lige så afhængig af sukker, som man kan være af stoffer, og derfor er sukkertrangen noget at det sværeste af bekæmpe. Uanset hvad kan det for mange være en for stor mundfuld at man fra den ene dag til den anden kører “nul sukker-politik”, da det kan resultere i svær hovedpine, træthed m.m.
Ofte er man slet ikke bevidst om, hvor meget sukker man egentlig indtager i løbet af en dag. Sukker i kaffen, et glas cola til aftensmaden eller lidt sødt, når man sidder i sofaen om aftenen. Start med at skrive det ned, og begynd så at skære ned på det. Erstat sukkeret i kaffen med sødetabletter, colaen til lightprodukt, det søde om aftenen til et sundere alternativ, du kan hygge dig med. Derefter han du begynde at putte mindre og mindre sødetablet i kaffen. Brug et mindre glas at drikke af. Min pointe er, at hvis det er for svært for dig at droppe sukkeret helt fra den ene dag til den anden, så sænk sukkerindtaget i små skridt. Det er muligt at nå i mål med det med tiden.

Du drikker for lidt vand

Jeg synes selv det er vanvittigt svært at huske at drukket de 2 liter vand dagligt. Dels fordi jeg synes, at vand smager kedeligt, dels fordi jeg simpelthen glemmer det, fordi jeg ikke føler mig specielt tørstig. Men ikke desto mindre, så er for lidt væske virkelig usundt for os, da vi både kan opleve hovedpine, forstoppelse, muskelkramper og irriteret hud. Samtidig er vi også mere tilbøjelige til at spise mere, når vi ikke har fået nok at drikke, og vores præstationsevne bliver også væsentlig nedsat.
Selv forsøger jeg at få ændret min dårlige vane ved at køre med rationer. Således har jeg drikkedunke liggende i køleskabet eller med i tasken, som jeg skal nå at drikke inden kl. 10, inden kl. 12, inden kl. 16 og inden kl. 21. På den måde har jeg også nemmere ved at holde styr på, at jeg får drukket det vand, jeg skal, da jeg ved, at jeg hver morgen skal fylde de fire drikkedunke op, som svarer til de 2 liter.
Til at tage den lidt kedelige smag tilføjer jeg gerne lidt citron, lime, agurk eller appelsin, eller jeg tilføjer lidt saft (uden sukker naturligvis).