fbpx

Når man ønsker at tabe sig, er der kun én vej frem – at ligge i kalorieunderskud! Det betyder, at du indtager færre kalorier, end din krop har brug for til at holde en stabil vægt. Når du ligger i kalorieunderskud, vil din krop i stedet tage af de energidepoter, du har på kroppen – dit fedt!
Den bedste måde at sørge for at ligge i kalorieunderskud er ved at tælle kalorier. Men hvis du nu IKKE gør det, så har jeg samlet denne mini-guide til 4 madvarer, hvor jeg ofte oplever, at mine klienter bliver ret så overraskede over, hvor mange kalorier, der i virkeligheden gemmer sig i dem!

 

Proteinbarer

Når man hører ordet proteinbar, tænker de fleste nok: “De er da sunde, for de indeholder proteiner. Dem kan jeg godt spise!” Det er korrekt, at en proteinbar indeholder proteiner (sjovt nok), men de populære barer indeholder i dén grad også kalorier. Og de snyder især, fordi selv om man går efter de sukkerfrie af dem, så indeholder de stadig kulhydrater, og kulhydrater er lig kalorier. Der er faktisk så mange kalorier i dem, at man næsten lige så godt kunne spise en chokoladebar som eksempelvis en Snickers.

Tip til alternativ til proteinbaren

Der er vigtigt at få proteiner, når man træner, da det er musklernes byggesten. De fleste får nok protein i deres kost, hvis de spiser sundt og varieret (se eventuelt dette blogindlæg om proteinrige fødevarer). Men hvis du ikke får protein nok gennem kosten, vil et bedre alternativ til proteinbaren være proteinpulver. Her skal du gå efter de varianter, hvor der næsten ikke er nogle kalorier i, da proteinpulver også kan fås i varianter, hvor der er mange kalorier i.

 

Drikkelse

Når man tænker kalorierige fødevarer, tænker mange ofte madvarer og glemmer drikkevarerne. Sodavand, kakao, saftevand og juice er nogle af de drikkevarer, der alle fyldt med sukker, og dermed kalorier, man nok ikke lige er opmærksom på, at man indtager.

En liste over de drikkevarer, hvor man oftest falder i:

  • Appelsinjuice: 44,9 kcal pr. 100 g.
  • Æblejuice: 45,6 kcal pr. 100 g.
  • Multijuice: 50 kcal pr. 100 g.
  • Cola: 42 kcal pr. 100 g.
  • Faxe Kondi: 41 kcal pr. 100 g.
  • Fanta: 43 kcal pr. 100 g.
  • Cocio: 70 kcal pr. 100 g.
  • Mathilde kakao skummetmælk: 60 kcal pr. 100 g.
  • Ribena saftevand: 45 kcal pr. 100 g. (ikke blandet op med vand).

Tip til alternative drikkevarer

Her handler det selvfølgelig om at vælge lightudgaverne, hvis du skal drikke noget med smag. Ellers er vand altså det allerbedste valg. Hvis du synes, vand er kedeligt, så prøv at “spice det lidt op” med for eksempel citron, lime, agurk eller mynte.

 

Fedtstop fra stegning

Man tænker nok ikke lige over det, at det fedtstof, man steger sin mad i, som eksempelvis olie eller smør, også skal tælles med i kalorieregnskabet. Maden du steger, suger fedtstoffet til sig, og derfor indtager du også disse kalorier, når du spiser maden.

  • Smør: 716 kcal pr. 100 g.
  • Solsikkekerneolie: 609 kcal pr. 100 g.
  • Olivenolie: 884 kcal pr. 100 g.

Alternativ til stegning

Det allerbedste er at købe en ordentlig pande med en god belægning, som gør, at du ikke behøver at bruge noget at stege i. Men hvis du skal stege i noget, så er kokosolie er bedre valg – selvom det faktisk indeholder intet mindre end 862 kcal pr. 100 g. Men kokosolie er lidt en “superfood”, fordi det er et super godt fedtstod. Det er nemlig mere termogen, som betyder, at det får dit energiforbrug til at blive højere, og dermed forbrænder du flere kalorier. Derudover at kokosolie  blandt andet også antiinflammatorisk, antibakterielt, kræftcelledræbende og svampedræbende. Og samtidig kan kokosolie være med til at stabilisere dit blodsukker og mindske risikoen for hjertekar-sygdomme. Så der er altså rigtig god grund til at smide smørret langt væk og begynde at bruge kokosolie.
Og lige som en ekstra info, så er kokosolie altså smagsneutralt – så bare rolig, din mad kommer ikke til at smage af kokos!

 

Tørret frugt

Frugt er en god ting, da de indeholder mange gode næringsstoffer. Men selvom kostrådene lyder, at man skal spise seks stykker frugt og grønt om dagen, så må man faktisk helst kun spise ét stykke frugt om dagen. Det skyldes, at der er meget sukker (fruktose) i frugt. Når man tørrer frugt, forsvinder vandet, og dermed bliver koncentrationen af sukker pr. 100 g. meget højt. Generelt i tørret frugt er der cirka 360 kcal pr. 100 g., så hvis du “snacker” tørret frugt som sundt slik, og tror, at det rent faktisk er sundere i forhold til antal af kalorier, så snyder du dig selv. I Matadormix er der eksempelvis 359 kcal pr. 100 g., så om du spiser en håndfuld tørrede frugter eller Matadormix er stort set det samme, hvis man kigger på det rent kaloriemæssigt.

Alternativ til tørret frugt

Hvis du har lyst til noget sødt, vil mit bedste råd her være at spise frisk frugt i stedet. Blandt de mest kalorielette frugter finder du:

  • Cantaloupe melon: 34 kcal pr. 100 g.
  • Stjernefrugt: 31 kcal pr. 100 g.
  • Citron: 29 kcal pr. 100 g.
  • Fersken: 39 kcal pr. 100 g.
  • Grapefrugt: 33 kcal pr. 100 g.
  • Rød grapefrugt: 39 kcal pr. 100 g.
  • Honningmelon: 23 kcal pr. 100 g.
  • Netmelon: 26 kcal pr. 100 g.
  • Okra, gumbo: 31 kcal pr. 100 g.
  • Papaya: 39 kcal pr. 100 g.
  • Vandmelon: 30 kcal pr. 100 g.