fbpx

Hvad tænker du, når jeg siger sundhed? De fleste vil nok tænke: Sund kost og fysisk træning. Men hvad med din mentale sundhed? Altså om du har det godt psykisk? Hvad er det værd at spise nok så sundt og træne en hel masse, hvis du ikke er glad til daglig og føler dig i balance? 

 

Et problem for mange

Mange, især overvægtige og træningsafhængige, tænker, at det er lykken at være slank og i topform. De er så fokuserede på at skulle spise “sundt” og træne en hel masse, fordi de tror, at de bliver lykkelige, bare de står knivskarpt. Det er typerne, der ALDRIG tager sig frihed til at spise noget, de elsker, selvom det er usundt. Det er dem, der bruger hver eneste aften i ugen på at træne, fremfor at være sammen med sin familie.

Min tilgang som personlig træner er – modsat mange andre personlige trænere – baseret på det holistiske sundhedsbegreb (også kaldet det brede sundhedsbegreb). Her tænker jeg ikke kun, at sundhed er kost og motion – det er også, hvordan du har det. Når min klienter kommer til mig med et ønske om eksempelvis at tabe sig, sætter jeg dem dermed ikke overdrevet mange kalorier ned og giver dem et træningsprogram til 5 dage om ugen. Det ville ellers være klart den hurtigste måde at få dem til at tabe sig, men jeg ved også af erfaring, at de vil miste sig selv i den proces. Hvorfor? Fordi de på ingen måde vil kunne spise lidt sødt eller tage en slapper på sofaen med ungerne om aftenen uden at få sindssygt dårlig samvittighed. At være sund skal ikke handle om at have dårlig samvittighed.

 

Hvordan træner man sin mentale sundhed?

Det er måske lettere sagt end gjort at leve efter det holistiske sundhedsbegreb. Men i bund og grund handler det bare om at tænke, at  fysisk sundhed ikke skal overskygge den mentale sundhed, og omvendt. Der er ikke nogen idé i at gå rundt og være helt tynd eller et stort muskelbundt, hvis man inderst inde ikke er glad og lykkelig, fordi man føler, at man siger nej til for mange gode ting i livet. Samtidig er der heller ikke nogen idé i at finde lykken i flødeskumskager og burgere, hvis det betyder, at man fysisk bliver syg af overvægt. Det handler altså om at finde en balance. Og det kan man bedst selv. Som personlig træner er det mit job at hjælpe og vejlede dig til at finde balancen, men det er jo kun dig selv, der kan mærke, om du er glad ved livet.

I forhold til kost plejer jeg derfor også at råde mine klienter til ikke at omlægge deres kost totalt. Det er selvfølgelig vigtigt, at man træffer nogle sundere valg i forhold til, hvad man propper i hovedet, men i bund og grund skal man kunne spise, hvad man plejer, hvis det er det, man vil. Det hele handler nemlig om mængder! Hvor man før et vægttab ofte ville spise hele pladen med Marabou, så skal man i stedet kun nøjes med et par enkelte stykker. Man skal nemlig ikke kimse af den glæde, et stykke chokolade kan tilføre på en ellers trist, grå dag. Spiser du blot et par stykker, vil du heller ikke føle samme dårlige samvittighed efterfølgende.

Min pointe er, at alt skal gøres med måde. Ingen overtræning som medfører, at du må slække på familielivet. Ingen “det er forbudt” til madvarer, som gør at du ikke kan spise et stykke lagkage til en fødselsdag. Find balancen mellem din mentale og fysiske sundhed og oplev, hvordan livet bliver meget nemmere og gladere.