fbpx

Vi bliver ofte spurgt om, hvorfor vi ikke bruger tid på at strække ud med vores klienter, for at de kan undgå at blive at blive ømme i musklerne dagen efter træning. Det korte af det lange svar er: Fordi udstrækning ikke gør dig mindre øm i morgen eller de kommende dage.

Skal jeg så lade være med at strække ud?

Både ja og nej. Hvis du blot vil undgå at blive øm i musklerne, så behøver du ikke strække ud. Der er ingen videnskabelig evidens for, at det hjælper på nogen måde med at forebygge muskelømhed.
Men udstrækning har også klart nogle fordele for dig. Det smidiggør nemlig dine muskelfibre, sener m.m., hvilket giver dig langt bedre bevægelighed. Når du bliver ældre er det også en fordel at holde kroppen smidig, da det simpelthen er med til at forebygge skader.

Hvad kan jeg så gøre for at undgå muskelømhed?

Du kan faktisk godt gøre noget for at forebygge muskelømhed – altså at musklerne kommer sig hurtigere. God opvarmning af muskulaturen kan gøre en hel del forebyggende arbejde. Et iskoldt bad lige efter træningen kan også have denne effekt – men det skal være ISkoldt. Kulden gør nemlig, at mælkesyren i musklerne hurtigere forsvinder, hvilket sætter restitutionsprocessen hurtigere i gang og dermed giver dig mindre ømhed.

Hvad gør jeg så, når jeg er ramt af muskelømhed?

Hvis du først er ramt af muskelømhed, og ikke nåede at forebygge det, så kan du faktisk også gøre noget for at lindre muskelsmerterne. Først og fremmest skal musklerne have ro for at restituere – så ingen styrketræning af musklerne. Man skal typisk give sine muskler 24 timers ro for at komme sig efter styrketræning, uanset om de er ømme eller ej. Derudover kan det lindre muskelømheden en hel del at få gang i blodomløbet til musklerne – og det gør man bedst ved at bevæge sig. Så lav noget motion, hvor du ikke som sådan skal styrketræne dine muskler. Gå en tur eksempelvis, så vil du efter noget tid begynde at kunne mærke lindring, efterhånden som musklerne bliver varmet lidt op.
Du kan også prøve med Elektrisk Muskel Stimulering, EMS (professionelt udstyr vi tilbyder vores klienter kan bruge efter træning), massage eller påsmøring af salicylatsalve – men det er altså ikke noget, det er videnskabeligt understøttelse for virker.

Regelmæssig træning er den bedste forebyggende metode

Du vil højst sandsynligt opleve den værste muskelømhed i starten, når du er begyndt at træne. Dermed ikke sagt, at du ikke vil kunne opleve at blive forbandet øm i musklerne, selvom du er veltrænet – men jo stærkere dine muskler er, jo mindre “ødelagte” bliver de, efter du træner, og dermed skal de ikke komme sig nær så meget, hvilket også betyder mindre ømme muskler.