fbpx

Er du forælder til et barn eller en ung? Så er du nok klar over, at det at få rørt sig og dyrke motion er vigtigt for dit barn. Men der er ofte en forståelse af, at den bedste form for motion for dit barn er den klassiske fritidsaktivitet som fodbold, håndbold, badminton osv., og at så noget som styrketræning kun er for voksne og skader børn og unges fysiske udvikling. Faktisk kunne det ikke være mere forkert. 

Hæmmer det børns vækst?

Den udbredte misforståelse af børn og træning er, at deres knogler og muskler stadig er under udvikling, og hvis barnet styrketræner, kan denne udvikling af knogler og muskler bremses en smule. Mange synes måske også, at det ser helt forkert ud med et barn, der står med håndvægte og træner. Men faktisk viser forskning, at styrketræning gør børn både stærkere og sundere, og det er derfor blot en myte, at styrketræning skulle være usundt for børn.

Faktisk viser forskning, at både ved voksne og børn bliver ens knogledensitet højere, når man styrketræner. Det betyder, at knoglerne bliver tættere i deres struktur og dermed bliver stærkere. Det betyder til gengæld på ingen måde, at det besværliggør knoglerne i at vokse. Men når de bliver stærkere, er der langt mindre risiko for, at knoglen brækker, hvis barnet eksempelvis falder og slår sig.

Det er nemmere at lære at styrketræne

En klar fordel ved styrketræning for børn og unge er – især hvis de er overvægtige eller ikke så atletiske anlagt – at det er relativt nemt at gå til. Hvor man i mange sportsgrene skal lære en hel del teknik og træne færdighed for at blive god, så kan barnet ved få instrukser lynhurtigt lære at udføre den rette bevægelse og dermed føle stor succes ved træningen.

De skal styrketræne med måde

Selvfølgelig skal børn og unge ikke træne op til at få store muskler, og vægten skal altid reguleres ud fra barnets alder og styrke. Dermed skal man stile efter en vægt, som barnet kan løfte 8-15 gange. Hvis det ikke kan tage så mange repetitioner er vægten for tung, og i starten må barnet godt kunne løfte vægten mere end de 15 gange for at “starte stille og roligt op”. Når fundamentet for øvelsen er etableret, kan vægten øges en smule mere.

Især funktionel træning er at foretrække, da man her træner barnets funktionelle færdigheder, som giver god mening at mestre i sin dagligdag, da det dermed mindsker risiko for at barnet laver noget uheldigt og slår sig. Samtidig trænes flere bevægelser og muskler i samme øvelse, når man træner funktionelt, hvilket også gør det sjovt for barnet, da det ikke er monotome bevægelser, som man normalt udfører ved traditionel styrketræning.

Når man kombinerer CrossFit-træning og funktionel træning får man faktisk en super god træningsform for barnet. Her får man nemlig det bedste af det hele – træning og styrkelse af kroppens funktioner fra den funktionelle træning samt konditionstræning, styrketræning, træning af gymnastiske færdigheder samt de mentale aspekter ved CrossFit. Her menes ting som det at lave træningen som noget sjovt, udfordrende og med et islæt af konkurrence også.

Tror du styrketræning og CrossFit kunne være noget for dit barn? Til november 2019 starter vi hos WODwithBERG vores første børn- og ungehold op, som hedder YOUTH TRAINING. Du kan læse meget mere om det her.